Anasayfa / Genel / Anal Hematom (Makatta Pıhtı Toplanması) Nasıl Geçer?

Anal Hematom (Makatta Pıhtı Toplanması) Nasıl Geçer?

Anal hematom makat bölgesinde meydana gelen problemlerden biridir. Makatta pıhtı toplanması olarak da ifade edilir. Makat bölgesinde meydana gelen herhangi bir rahatsızlıkta aslında ilk akıllara gelen hemoroid yani basur hastalığıdır.

Çünkü insanlar makat bölgesinde yalnızca basur hastalığının oluştuğunu sanır. Aslında hemoroid dışında bir çok rahatsızlık ve problem oluşabilir. Bu sebeple kendi kendinize teşhis koymadan, zaman kaybetmemek ve gereğinden fazla şikayete maruz kalmamak için en kısa zamanda doktora başvurmanız tavsiye edilir.

Anüste birdenbire meydana gelen bir ağrı oluştuğunda bu büyük olasılıkla basur değil anal hematom yani makatta pıhtı toplanması ismi verilen rahatsızlıktır.

Anal Hematom Nasıl Geçer?

Anal hematom sorunu hakkında ki bilinmesi gereken tüm bilgileri neredeyse verdik. Şimdi de tedavinin nasıl uygulandığı ve yöntemleri hakkında merak edilenleri anlatmaya çalışalım.

Bu sorunun tedavisinde ki asıl amaç hastanın yaşadığı ağrının ortadan kaldırılmasına yöneliktir. 1 dakika kadar kısa bir sürede gerçekleştirilecek bu operasyon sonrasında hiç bir şikayetiniz kalmayacaktır. Eğer tedavi olmak istemiyorsanız evinizde yapacağınız sıcak su oturma banyosu ile de rahatsızlığınız geçebilir fakat bu uzun sürecek bir işlem olduğundan çok tercih edilmemektedir.

Tedavi de anüste ki şişliğe 1 cm kadar küçük bir kesi uygulanır ve pıhtılaşan kanın dışarı çıkması sağlanır. Bu işlem yalnızca 1 dakika kadar kısa bir sürede gerçekleştirilir.

Diğer adı makatta şişlik olarakta bilinen bu rahatsızlık için doktora başvurulduğunda, eğer doktorun proktoloji konusunda bir tecrübesi yoksa büyük olasılıkla basur tanısı koyabilir. Bu nedenle mutlaka proktoloji yani makat hastalıkları konusunda tecrübeli olan bir genel cerrahi uzmanına başvurulmalıdır.

Anal Hematom Neden Olur?

Hemoroid ve makat çatlağı konularını ele aldığımızda bu hastalıkların %90 oranla kabızlık ve ıkınma doğrultusunda ortaya çıktığından bahsetmiştik. Anal hematom rahatsızlığında da aynı sebepler ve tedbirsizlikler rol oynamaktadır.

Dışkılama Sırasında Ikınma
Bir çok insan çeşitli sebeplerden dolayı kabızlık sorunu yaşamakta ve bununla beraber tuvalette çok uzun vakit geçirmektedir. Dışkılayamadıklarında ise çözüm olarak ıkınmayı tercih ederler. Fakat ıkınmak son derece yanlış bir davranış biçimi olup, bir çok makat hastalığının oluşumunda rol oynamaktadır.

Hiçkimsenin aklına ıkınmanın bir rahatsızlığa yol açacağı gelmediği için bu konuda son derece rahat davranmaktadır. Fakat ne yazık ki ıkınmak anal hematom, hemoroid, anal fissir gibi rahatsızlıkların ortaya çıkmasında ki en büyük sebeptir.

Yalnızca dışkılama sırasında değil doğum esnasında gereksinim duyulan ıkınma da son derece zararlıdır.

Anal Hematom Nedir?

Anüs bölgesinde mevcut olan herhangi bir damardan biri patladığı zaman cilt altına kan birikimi söz konusu olmaktadır. Bu kanama bir süre sonra durur ve cilt altında biriken kan pıhtı haline gelir.

Anal Hematom Belirtileri Nelerdir?
Bir çok sağlık probleminde olduğu üzere, anal hematom’un da belli başlı belirti ve şikayetleri söz konusudur.

Bu şikayet ve belirtileri şu şekilde sıralayabiliriz.

Makatta Şişlik

Anal hematom rahatsızlığında anüs bölgesinde bir şişlik oluşur. Bu şişlik mercimek tanesi boyutunda olabileceği gibi portakal büyüklüğünde de gözlemlenebilir. Şişlik rengi mor olup, düzgün sınırlara sahiptir.

Makat Ağrısı

Makat ağrısı birden bire ortaya çıkar. Öncesinde farklı bir şikayet söz konusu değildir. Bir anda böyle bir sorunla karşılaştığınız da sebebi büyük olasılıkla anal hematom denilebilir. Bunun dışında kıl dönmesi rahatsızlığı da ileri seviyeye ulaştığında apseleşme yaptığından ağrı söz konusu olabilir.

Makatta Kanama

Pıhtılaşmanın meydana geldiği bölgeden cilt dışına akan çürük vişne rengi bir kanama anal hematom sorununun ortaya çıktığı anlamına gelmektedir.

Yazar: Op. Dr. Atilla Kaya

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Atilla KAYA 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.

86 Yorumlar

1. Dilam

Hocam 1 yıl önce anal fissür oldu, tedavi oldum kanama ve acı geçti. Ama orda nohut büyüklüğünde bir hemeroid var, ve rengi kırmızı morumsu,1 yıldır geçmiyor. Herhangi bir rahatsızlık vermiyor sadece tuvalet sırasında her seferinde hafif bir acı duyuyorum. Trombize hemeroid ise kendiliğinden geçer mi

• Doktorunuz