Makat bölgemizde meydana gelen ağrı, kaşıntı ya da benzeri şikayete nedense hiç bir zaman ciddiye almayız. Aslında bu bölgede ortaya çıkan ve uzun süren şikayetler ciddi olabileceği gibi ilerleyen süreçte bizleri oldukça olumsuz yönde etkileyebilir.

İnsanlar bu bölgelerinde karşılaştıkları sorun için kendileri ya da çevrelerinden duydukları ile basur teşhisi koyarlar. Fakat makatta meydana gelen her yakınma maalesef basur yani hemoroid anlamını taşımamaktadır.

Basur olsa dahi ciddiye alınmalı çünkü ileri ki evlere ulaştığı taktirde hem ıstırap olacak hem de özel ve sosyal hayatınızda sizi oldukça kötü etkileyecektir.

Makat apsesi de aynı bu şekilde hafife alındığında ve gerekli tedbir alınmayıp, tedavi olunmadığında daha zor bir rahatsızlık olan anal fistül’e dönüşecek sizi zamanında tedavi olmadığınız için pişman edecektir.

Makat Apsesi Nedir?

Makat apsesi anüsün çevresinde şişlik oluşumuna ve bu şişlikle beraber şiddetli ağrıya neden olmaktadır. Oluşum sebebi için ise bölgede ki dokuların zayıf olması ve faaliyetini yerine getirememesi söylenebilir.

Anüste cilt yapısının nemlenmesini ve bu sayede tuvalet ihtiyacının kolay yapılmasını sağlayan 4-10 adet salgı bezi bulunmaktadır. Bu sayı kişiden kişiye değişiklik göstermektedir. Fakat herhangi bir nedenden dolayı bu bezlerin tıkanarak işlevlerini yerine getirememesi doğrultusunda şişlik meydana gelerek iltihap oluşmaktadır.

Aniden meydana gelen bu şişlik ve ağrı kişiyi oldukça olumsuz yönde etkiler ve tam bir ıstırap halini alır. Dayanılmaz şikayetler ile kişi bu yüzden oturamaz. Çoğunlukla erkeklerde görülen bu sorun orta ve ileri ki yaşta ki insanları etkiler. Çocuk ve genç yaş sınıfında görülme olasılığı için yok bile denilebilir.

Makat Apsesi Belirtileri

Makatta meydana gelip ağrı ve şişliklere neden olan makat apsesi hastalığı belirtisi olmayan ya da gizli ilerleyerek ortaya çıkan bir rahatsızlık değildir. Oluşumu ve belirtileri birden bire gün yüzüne çıkıp aniden olumsuz şikayetlerini yaşatır.

Bu durumda kendi kendine geçmesini ya da kaybolmasını beklemeden derhal bir doktora başvurarak tedavi olmalı ve gereken tedbirleri almalısınız. Aks taktirde az önce de bahsettiğimiz gibi bu süreç ileri ki dönemde anal fistül yani makatta akıntı durumunu alacak yaşattığı şikayet ve olumsuzluklar kat ve kart artış gösterecektir.

Makat Apsesi İçin Hangi Bölüme / Doktora Gidilmelidir?

Makat bölgesinde meydana gelen tüm hastalıklarda olduğu gibi apse problemi içinde genel cerrahi uzmanına başvurulması gerekmektedir. Proktoloji konusunda tecrübesi olan genel cerrahi uzmanı seçimi çok daha isabetli olacaktır.

Makat Apsesi Dışında Bu Bölgede Ağrı Yapan Hastalıklar

Anüste veya civarında meydana gelip ağrı, şişlik, kaşıntı, kanama ve benzeri şikayetlere neden olan bir çok hastalık vardır. Yani bu şikayetlerin meydana gelmesi yalnızca makat apsesi rahatsızlığının belirtisi değildir. Anal hematom, basur, kıl dönmesi, hemoroid, anal fissür gibi bir çok hastalık söz konusu olup ortak şikayetlere neden olabilmektedir.

Apse Muayenesi Nasıl Yapılır?

Makat hastalıklarının bir çoğunda olduğu gibi apse muayenesi de çok kısa sürecek şekilde yapılır. Bu rahatsızlığın teşhisinde göz ve parmak muayenesi yeterlidir. Çünkü anüsün çevresinde oluşmuş olan kızarıklık, şişlik ve iltihap bu sorunun tanısını kolayca ortaya koymaktadır.

Makat Apsesi Nasıl Geçer?

Makat apsesi kendi kendine geçebilecek bir rahatsızlıktır fakat bu önerilmeyen bir durumdur. Çünkü kendi kendine patlayan apse kesin ve net bir şekilde anal fistül problemine dönüşecek sizi daha kötü şikayetlere itecektir.

Bu yüzden apse kendiliğinden patlamamalı mutlaka proktolog ya da genel cerrahi uzmanı tarafından tedavi edilmelidir. Vakit kaybetmeden doktora başvurulması ile herhangi bir sorun olmadan anal fistül oluşumu engellenebilir. Fakat geçer diye beklenir ve apse ile yaşamaya devam edilirse apse her geçen gün biraz daha büyüyecek bu doğrultuda doku hasarına neden olacaktır.

Normal şartlarda 3 gün içinde doktor tarafından boşaltılması gereken apse eğer 4. gün boşaltılırsa fistül ihtimali %50 oranında, 6. gün boşaltılırsa %70 oranında görülmektedir. Tekrar dile getirmek gerekirse apse mutlaka ve mutlaka doktor tarafından en kısa zamanda boşaltılması gereken bir sorundur ve kesinlikle ihmal edilmemelidir.

Makat İltihabına Ne İyi Gelir?

Makat bölgesi vücudun en yoğun ve ağır mikroplarının yaşadığı bölgedir. Dışkının yoğun mikrop içeriği sebebiyle bölgenin mikroplara buna paralel iltihaplanmalara karşı korunması vardır bu sayede çok mikrop olmasına rağmen iltihap gelişme riski düşüktür.

Yukarıda yazıldığı gibi iltihap görülme riski düşüktür, iltihap oluştuğunda da apse şeklinde karşımıza çıkar. Anüs bölgesini nemlendiren, savunma mekanizması özelliği olan salgı yapan 4-6 adet tükürük bezi benzeri salgı bezi vardır.

Bu salgı bezlerinin salgısının aktığı delik tıkanırsa salgı içeride birikir biriken bu salgı mikroplanarak iltihaba neden olur. Oluşan bu iltihaplanma vücudun savunma mekanizmaları ve antibiyotik kullanımıyla gerileyip düzelebilir veya bunlara rağmen ilerleyerek apseye dönüşebilir.

İltihabın ilk dönemlerinde makat civarında huzursuzluk ve dolgunluk hissi başlar, ilerledikçe ağrı eklenir ve ağrı giderek artar. İltihap döneminde ağrı orta şiddettedir ve ilk 2-4 gün giderek artar. Bu dönemde etkili bir antibiyotik kullanımı iyi gelebilir ve sorunu çözebilir.

Ağrının arttığı dönemde ılık su oturma banyosu yapmak ağrıya iyi gelir, ağrı hafifler ama bu iltihabın gerilediği ya da gerileyeceği anlamına gelmez. İltihap ilerler ve apseleşirse ağrı artık dayanılmaz düzeylere gelir.

Bu dönemde gerek iltihaba gerekse ağrıya en iyi gelecek şey apsenin uygun şekilde boşaltılmasıdır. Boşaltıldığı anda ciddi rahatlama olur. Apse boşaltılması geciktirilirse veya çeşitli uygulamalarla kendiliğinden boşalması beklenirse daha ciddi sorun olan fistül gelişebilir.