Lipom, genellikle boyun, sırt veya omuz bölgesinde meydana gelen fakat vücudun her bölgesinde görülebilen cilt altında bulunan zararsız yağ deposudur. Ülkemizde çoğunlukla yağ bezesi olarak bilinir ve ifade edilir.

Yağ bezeleri yumuşak, yapıya sahiptir ve ağrılı değildir. Diğer benzer cilt sorunlarına göre teşhisi oldukça kolaydır. Yağ bezesi tedavisi 2 dk kadar kısa bir sürede mümkündür.

yağ bezesi tedavisi

Lipom nadiren zararlıdır, herhangi bir rahatsızlık hissettiğinizde cerrahi yollarla kolayca çıkartılabilir. Her yaştan insanda görülebilen bu cilt problemi cildinizde gelişen yağ dokusunun yavaş yavaş büyümesiyle oluşur.

Yağ Bezesi Nasıl Tedavi Edilir?

Yazımızın akışında da bahsettiğimiz gibi yağ bezesinin varlığı hiç problem oluşturmamaktadır. Yalnız görünen bölgede oluştuğu taktirde estetik kusur olarak görülebilir. Bu doğrultuda talebiniz üzerine doktorunuz tedaviye alacak yağ bezesinin çıkarılmasını sağlayacaktır.

Eklemler veya kemere gelen bölgelerde olması durumunda ezilmeye bağlı olarak ağrı yapabilir. Tek tedavi yöntemi cerrahi olarak çıkarılmasıdır.

Lipom Ameliyatı

Ameliyat denildiğinde insanlarda şüphesiz ön yargı ve korku oluşmaktadır. Fakat bu beze ameliyatı için korkulması yersiz durumdur. Uzman doktor tarafından yapıldığında 3-4 dakika kadar kısa sürede gerçekleştirilebilir.

Uygulanacak 1cm kadar küçük bir kesi sayesinde yağ dokusu alınır ve ardından gizli dikiş ile kapatılır. Gizli dikiş sayesinde normal dikişte ki kılçık görüntüsü oluşmaz ve böylece çirkin bir görünüm meydana gelmez.

Çoğu uzman normal dikiş uygulayarak dikiş izinin kısa sürede yok olacağını söyler fakat bu pek gerçeği yansıtmaz. Bölgesel uyuşturmayla rahatlıkla yapılabilmektedir. Ameliyatın bilinen riski yoktur. Ameliyattan hemen sonra sosyal yaşama ya da işe dönülebilir. Yani ciddi bir ağrı olmaz.

Yağ Bezesi Nerelerde Olur?

• Boyun
  • Omuzlar
  • Karın bölgesi
  • Baldırlar
  • Sırt
  • Saçlı deri (saçlı derideki beze şeklinde değil kist şeklindedir)
  • Kalça

Aslında deri altı yağ dokusunun olduğu her yerde yani kafa derisi hariç her yerde olabilir.  El içi ve ayak tabanında görülme sıklığı diğer vücut bölgelerine kıyasla daha azdır.

Yağlı dokunun iyi huylu büyümeleri veya tümörleri olarak sınıflandırılan lipom kanserli olmadığı gibi nadiren zararlıdır. Size herhangi bir rahatsızlık vermiyorsa lipom tedavisi çoğunlukla gerekli değildir.

Lipom (Yağ Bezesi) Neden Olur?

Oluşumuna dair net bilgi yoktur. Bu cilt yumrularının ortaya çıkmasında genetik faktörler rol oynayabilir. Ailenizde yağ bezesi ile karşılaşılmış ise sizde de oluşma olasılığı yüksektir. Bebeklerde ve çocuklarda nadiren görülürken 40-60 yaşları arasında ki yetişkinlerde yaygındır.

Lipom Belirtileri Nelerdir?

• Yumuşak olduklarını hissetmek
  • Parmağınız ile bastırdığınızda hareket ettiğini hissedersiniz
  • Cilt altında bulunmaktadır
  • Renksizdir
  • Yavaş büyüme gösterir
  • En sık boyun sırt ve omuzlarda görülür.
  • Mide, uyluk ve kollarda da meydana gelebilir.
  • Cildin altında bulunan sinirlere dönüştüğünde acı verebilir.

Yağ Bezesi Nasıl Teşhis Edilir?

Doktora başvurduğunuzda tanısı fiziksel muayene sonucunda konulabilmektedir. Doktor bezeye dokunduğunda doku hareket ediyor, yumuşak ve acımıyor ise lipom olduğunu hem bu muayene hem de göz ile kolayca anlamaktadır.

Dokunulduğunda ya da herhangi bir zaman aralığında acı ve ağrı söz konusu oluyorsa biyopsi ihtiyacı duyulabilir. Bunun için de tedavi sırasında test için küçük, cerahat alınarak laboratuvara gönderilir. Testin amacı ortada kanser ihtimali olup olmadığını anlamak içindir. Lipom her ne kadar kanserin söz konusu olmadığı iyi huylu  tümör olsa da kanserli olan yağ dokuları ile karıştırılabilir.

Lipom Ağrı Yapar mı ?

Normal diğer canlı dokular kadar ağrı yapar, yani normalde ağrı yapmaz ama ezilme yaralanma gibi durumlarda ağrı olur. Eklem yerleri, kalçaların oturma alanı, kemerin denk geldiği yerler gibi alanlarda ezilerek ya da sıkışarak ağrıya neden olabilir.

Lipom Kanserleşir mi ?

Bu sorunun cevabı nettir, lipomlar asla kanserleşmez. Büyüyebilir ama kanserleşme ihtimali yoktur. Ancak liposarkom denilen başlangıçtan itibaren kanser olan hastalık ayrı bir durumdur. Liposarkom kötü huylu olsa da öldürücü değildir, cerrahi olarak çıkarılması yeterli olmaktadır.

Kanserli Yağ Bezesi Belirtileri Nelerdir?

Yağ bezesine lipom, yağ dokusu kanserine liposarkom denir. Liposarkom çok seyrek rastlanan başka organlara sıçramadığı için öldürücü olmayan ama alındığı yerde çok tekrarlayan bir tümördür.

Yağ dokusu kanserinin kesin teşhisi patoloji uzmanı tarafından mikroskop incelemesiyle konur.

Kanserli yağ bezesi belirtileri şunlardır:

• Kanserde deri altındaki şişlik şekilsiz ve yaygındır (bezede fındık, ceviz veya yumurta gibi net şekillidir)
  • Kanserli yağ dokusu daha yumuşaktır (bezenin kapsülü olduğu için biraz daha serttir)
  • Ultrason görüntüleri farklıdır, radyoloji uzmanı büyük oranda ayırt edici fikirler verir.

Ameliyatta şu belirtiler vardır;

• Yağ bezesi daha koyu renkli kahverengine çalar renktedir, normal beze sarı renklidir.
  • Kanserde kapsül yoktur ve buna bağlı çevre dokudan ayıran sınır net yoktur, bezenin kapsülü vardır ve çevre dokuyla sınırları net ayrılır.
  • Kanserli yağ bezesi hafif sıkıldığında ezilerek dağılır, lipom daha serttir ve ezilmez.
  • Kanserli yağ bezesi çok hızlı büyüdüğü için genellikle daha büyüktür.

Lipom (Yağ Bezesi) Tedavisi İçin Hangi Doktora / Bölüme Gidilir?

IDEA Klinikleri olarak yağ bezesinde olabildiğince en küçük kesi ile tedaviler uygulamaktayız. Tüm kliniklerimizde yeterli donanıma sahip ve lipom tedavisinde oldukça tecrübeli genel cerrahi uzmanları hizmet vermektedir.