Nedeni tam izah eder şekilde ortaya konamamıştır, bir neden yerine şüpheli durumlar ve uygumlalar vardır.

Nedenler olarak şunlar kabul edilmektedir (1);

• Genetik yatkınlık, genetik yapımızı belirleyen kodlardan kaynaklanır, bazı ailelerde daha sık görülmesinin sebebi budur.
  • Kilo, fazla kilolar kılcallarda genişleme yapabilir.
  • Kadın olmak, kadınlık hormonu östrojen ortaya çıkmasına ve belirginleşmesine neden olabilir.
  • Doğum kontrol hapı kullanmak, bu da hormon kaynaklı olduğu düşüncesini destekler.
  • Fazla ayakta kalmak, daha çok kalın varis sebebidir ama kılcallar için de sayılır.
  • Gebelik, bebeğin karın bölgesine yaptığı basınçla izah edilir.

Tüm bu sayılan nedenlerin olmadığı kişilerde olduğu gibi tüm bu nedenlerle yaşayan ama kılcal gelişmeyen insanlar da vardır yani bunların dışında sebepler de olabilir.

• Yüzdeki kılcalların sebepleri arasında fazla ısıya maruz kalmak da vardır, ateş karşısında çalışan işçiler arasında yüz bölgesi kılcalları yaygındır.
  • Karaciğer sirozu hastaları ve alkoliklerde de yüz bölgesi kılcalları belirgindir.
  • Kortizonlu kremleri gereğinden uzun süre kullanmak.
  • Uzun süren kortizon (tablet veya enjeksiyon) kullanımı
exoterme lazerle tedavi youtube
exotherme silgi lazer

Kılcal Damar Çatlaması Neden olur, Tehlikesi Var mı?

“Çatlama” olarak da isimlendirilmiş olsa da aslında çatlama kelimesiyle izah edilecek bir değişim yoktur, genişleme olarak tanımlanabilir. Gözle görülemeyecek kadar ince olan kapiller damar denilen kılcalların 1-2 mm ye kadar genişleyerek gözle görünür hale gelmesidir. Yani temel sorun genişlemedir.

Bilinen hiçbir tehlikesi yoktur, yaptığı tek sıkıntı estetik kusurdur, göze hoş görünmeyen bir görüntüye neden olur ve buna bağlı olarak etek veya şort giyen kadınlar değişik düzeylerde rahatsızlık hissederler.

skleroterapi yöntemiyle kılcal varis tedavisi

Kılcal Varis Belirtileri Nelerdir?

Bacaktaki kılcal damar çatlamalarına telenjektazi denmektedir. Neredeyse tek belirtisi deride gözle görülebilen kırmızı mor 1-2 mm çaplarında damarlardır, bunun dışında ultrason bulgusu veya bir başka görüntüleme yöntemiyle tespiti veya derecelendirilmesi yoktur.

Görsel kirlilik dışında ağrı beklenmese de tedavi olan hastaların çoğu bacaklarındaki sızlama, yanma, kaşınma, huzursuzluk gibi şikayetlerin geçtiğini söylemektedir. Yani belirtiler arasına bacak sızlaması, ağrıması, yanması da sokulabilir.

Yüzde Kılcal Damar Çatlaması Nasıl Geçer?

Yüzdeki kılcallara facial telenjektazi denmektedir. Kendiliğinden, egzersizle, sülükle, ilaçla veya şarlatanların piyasaya sürdüğü krem veya solüsyonlarla geçme veya azalma ihtimali yoktur.

radyofrekansla kılcal varis tedavisi

Bacaklardakine benzer şekilde şu yöntemler uygulanmaktadır.

• Radyo Frekans
  • Silgi Lazer
  • IPL Lazer
  • Köpük Tedavisi
  • Mikro Skleroterapi

Tüm bu yöntemler dünyada yaygın şekilde uygulanmaktadır. Türkiye’de gidilen klinikte hangi teknoloji veya yöntem varsa o uygulanmaktadır. İdea Klinik şubeler arası fark olsa da tüm bu yöntemler uygulanmaktadır.

Yöntemlerin ayrıntısı konunun devamındaki bacak kılcalları paragrafında ele alınmıştır.

Bacakta Kılcal Damar Çatlaması Nasıl Geçer?

En yaygın görüldüğü bölgeler bacaklardır. Oluşumu, seyri ve tedavisi yüz bölgesindekiler ile aynıdır. Bacaklardaki kılcallar da kremlerle, ilaçlarla, sülükle, çorapla veya solüsyonlarla geçmez. Geçirmenin yolu invaziv uygulamalardır. Yukarda sıralanan yöntemlerin hepsi kullanılmaktadır, hangi yöntemin kullanılacağını fleboloji uzmanlarımız hastayla birlikte kararlaştırır ve uygulanır (2).

Radyofrekans

Gözle ancak görülebilecek kadar ince iğne ile yapılır. İğne derinin üzerinden kılcal damara batırılır ve radyo dalgası verilir. Verilen yüksek frekanslı radyo dalgaları damarın ısınarak yok olmasını sağlar. Çok kontrol edilebilir bir enerji olduğu için yan etkisi yok denecek kadar azdır.

İğnenin ucu hariç izoleli olduğu için acı minimaldir. Tedavi edilen damar çürük dişin çekilmesine benzer bir etki yapar yani sonsuza kadar yok olur ve o damardan tekrar varis olma ihtimali yoktur. İşlem sonrası gözle zor görülecek kadar küçük yaralar olur ve kısa sürede düzelir. Tedaviden sonra Kutalin Krem kullanımı iyileşme süresini çok kısaltır.

Silgi Lazer (Exotherme)

Silgi lazer exotherme lazer olarak bilinir. Uzay teknolojisi de denmektedir. 980 nano metre karbon dioxit lazerdir. Etkili soğutma ünitesi sayesinde deri etkilenmeden damar yok edilir. Deri etkilenmediği için yara ve yara izi kalmaz. Geliştirilmiş kamera sistemi sayesinde damar çok daha büyük görüntülenerek uygulanır ve bu tedavi başarısını arttırır. Exotherme Fransa üretimi cihazdır, son yıllarda tüm piyasayı saran Çin malı cihazlarla kıyaslandığında sonuçları çok daha mükemmeldir.

IPL Lazer

İntensif pulse ligt kelimelerinin baş harfleriyle oluşmuş bir teknolojidir. Yüksek ısı taşıyan ışık otik aracılığıyla varislerin olduğu bölgeye uygulanır. Deriyi pas geçen ışık damarın içindeki kan tarafından soğurulur ve kan ısınarak damarı yok eder. Her atışta 4-5 cm kare alanın etkilenmesi en büyük avantajıdır. Ek seans uygulamak gerekebilir. Epilasyonda da sıkça kullanılan İPL lazer dalga boyu değiştirilerek varis tedavisinde de kullanılmaktadır.

Köpük Tedavisi

Damarı içerden yakan sıvı ilacın köpürtülerek köpük şeklinde damara verilmesi şeklinde uygulanan bir tedavidir. Bir yerden uygulandığında geniş örümcek ağı şeklindeki kılcallar saniyeler içinde kaybolur. Kliniklerimizin hepsinde köpük tedavisi fleboloji (damar hastalıkları uzmanı) uzmanlarımız tarafından yapılmaktadır. Flebolglarımız Türkiye’nin en tecrübeli varis uzmanlarıdır.

Mikro Skleroterapi (3)

Damarın iç yüzeyini yakan ilaç çık ince, mikroskobik düzeyde ince iğne ile damara verilir. Damarın iç yüzeyi ilaçla tahriş olur ve tamamen yok olur. Tecrübeli ellerde mükemmel sonuçlar elde edilebilen bir yöntemdir. Mikro skleroterapi ile yok edilen kılcal sonsuza kadar yok edilmiş olur, o damar bir daha asla görünür hale gelemez.

Kılcal Damar Tedavisi Sonrası Krem Önerisi

Uygulanan tüm yöntemlerde deride az veya çok hasar oluşur, bu hasar skleroterapi ve köpük tedavisinde kimyasal hasar şeklinde olurken lazerde ve radyo frekansta ısı ile hasarlanma şeklindedir. İşlem sonrası bu hasarlara bağlı olarak deride kızarıklık, şişlik, yanma hissi, sonraki günlerde kabuklanma olabilir.

Tüm bu sorunlar genellikle sorunsuz iyileşir, seyrek olarak lekelenme olabilir.

Gerek iyileşmenin hızlanması özellikle lekelenme olmaması için içeriğinde iyileşmeyi hızlandıran, iltihabı engelleyen ve özellikle güneş ışınlarından koruma sağlayan madde bulunan krem kullanmak tedaviden alınacak sonucu olumlu etkiler.

Türkiye’de kalp damar cerrahlarının en yaygın reçete ettiği ilaç Kutalin Kremdir ve iyileşmeyi hızlandırması yanı sıra güneş koruyucu suncat MTA içeren tek ilaçtır.

Kılcal Damar İyileşmesi İçin Krem Var mı, İşe Yarar mı?

Kremler derinin üst tabakalarını geçse de asla damara ulaşacak kadar derine inemez, o kadar derine inemediği için hiçbir olumlu etkisi olmaz. Genişlemiş damara dışarıdan uygulanan hiçbir madde damarı hiçbir şekilde etkileyemez.

Bu tür kremler sağlıkla, tıpla hiçbir ilişkisi olmayan, hiçbir sağlık eğitimi almamış kişiler tarafın üretilip tamamen piyasayı dolandırma amacıyla satılan ürünlerdir. Benzer şekilde çeşitli roll on ürünler de piyasaya verilmekte bir süre abartılı reklamlarla piyasayı vurup kaçan ürünlerdir.

Kesinlikle boşa para verilmemesi gereken ürünlerdir, zaten bunların hiçbirisi ilaç ruhsatıyla üretilmez, kozmetik adıyla üretilir ama insanları aldatmak için ilaçmış gibi reklamları yapılır.

Kılcal Damar Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavisinin nasıl ve hangi teknikle yapılacağını ayrıntılı muayene sonrası kalp damar cerrahi uzmanları tarafından belirlenir. Uygulanacak yöntem veya teknikler kılcalların çapı, yaygınlığı, hastanın beklentisine göre belirlenir.

Günümüzde uygulanan yöntemler lazer, radyo frekans, köpük tedavisi ve skleroterapidir. Bu yöntemlerle tüm kılcal damarlar sorunsuz bir şekilde yok edilebilir.

Silgi Lazer (Exotherme) Nedir? Ne İşe Yarar?

Kılcal damar çatlaması denilen telenjektazilerin tedavisine özel geliştirilmiş bir lazer türüdür, tek kullanım yeri kılcallardır.
Silgi lazer denmesinin sebebi damarı silgiyle siler gibi silmesidir, cihazın uygulama başlığına entegre kamera sayesinde hasta damarlarının nasıl silindiğini kendi de eş zamanlı görebilmektedir. Exotherme lazer de denilen bu teknolojinin en büyük üstünlüğü hastanın kendi gözleriyle damarların yok edilişini izlemesi ve güven duymasıdır.

Türkiye’de sınırlı sayıda bulunan silgi lazer İdea Klinikte de hastaların hizmetine sunulmuştur.

Bacaklarda Örümcek Damar Neden Olur?

Bazen bacaklardaki kılcallar bir alanda yoğunlaşarak örümceğe benzediği için örümcek veya örümcek ağı denmiş olsa da telenjektazi denilen kılcal damarlardan çok farklı değildir ve spider anjioma denir. Tek farkı yumak halinde genişlemiş damarlardan oluşmasıdır (4).
Oluşma nedenleri kılcal damar oluşma nedenleriyle aynıdır.

Örümcek ağı gibi yumaklaşanların tedavisi radyo frekans ve silgi lazerle yapılmaz, bunlarda daha çok köpük tedavisi, skleroterapi ve İPL lazer kullanılmaktadır.

Referans
1- Kern, P. (2018). Pathophysiology of telangiectasias of the lower legs and its therapeutic implication: A systematic review. Phlebology, 33(4), 225-233.

2- Aydın, U., Engin, M., Türk, T., & Ata, Y. (2022). The effectiveness of different treatment methods in isolated telangiectasia and reticular vein treatment: A single-center prospective randomized study. Phlebology, 37(1), 26-32.

3- Whiteley, M. S., Taylor, L. K., King, J. C., & Hughes, B. E. (2021). Clinical dilemma of management: Cardiac arrest after microsclerotherapy for lower limb telangiectasia with liquid 0.3% AETH. or idiopathic cardiac arrest?. SAGE Open Medical Case Reports, 9, 2050313X211000866.

4- Mackay, E. G. (2019). Treatment of Spider Telangiectasias. In Atlas of Endovascular Venous Surgery (pp. 619-658). Elsevier.