Anal fistül, cilt ile kalın bağırsağın son kısmı arasında iki ucu delik boru şeklinde meydana gelen kanaldır. Perianal fistül ya da makat fistülü olarakta adlandırılır. Bağırsağın son kısmında bulunan dışkı bu borunun iç deliğini de kirletir ve dış delikten sürekli iltihaplı bir akıntı söz konusu olur.

Anal Fistül Tedavisi

Boru şeklinde ki fistül kanal haline getirilir ya da tamamen çıkarılır. Çıkarılan yol açık bırakılır. Meydana gelen yara 3-4 ay içerisinde kapanır ancak bu kişinin sosyal hayatını olumsuz yönde etkilemez.

Anal Fistül Neden Olur?

Anüste, nemlenmeyi sağlamakta olan 5-6 adet tükürük bezine benzeyen salgı bezi mevcuttur. Dış salgı deliğinin tıkanması söz konusu olduğunda salgı doku içinde birikir ve bu tekrarladığı taktirde apse meydana gelir. Meydana gelen apse başlangıç aşamasında cerrah tarafından tedavi edilmediğinde kendiliğinden patlar. Apse patladığında apse iyileşir ancak bağırsaktan sürekli kirlendiği için kanal oluşur. Makat fistülleri %99 olasılıkla makatta meydana gelen apseler neticesinde görülür. Diğer oluşum nedeni ise seyrekte görülse anüste meydana gelen travmalardır.

anal fistül neden olur

Makat Fistülü Nasıl Anlaşılır?

Makat kenarında pis kokan akıntı söz konusu ise ve akıntı olan bölgede ciltten hafif kabarık ve kanamaya sebebiyet veren çıkıntı varsa anal fistül olma ihtimali büyüktür. Sürekli tekrarlayan apseler, ağrı, kanama ve kaşıntı da söz konusu olabilir.

Fistül Çeşitleri

Fistül basit (inkomplike) ve karmaşık (komplikle) olmak üzere ikiye ayrılır. Makat kasları ile alakası olan fistül tipi basit yani inkomplikedir. Karmaşık olan tip ise komplikedir. Görülen fistüllerin %90’ı inkomplike olup %99 oranında tedavi başarısı vardır. Tedavi ardından dışkı tutamama olasılığı için yok denilebilir. Ancak karmaşık olarak adlandırılan fistül kendi içinde bir çok çeşide ayrıldığı gibi tekrarlaması söz konusu olabilir. İyileşmeme ihtimali ise %50 oranındadır. Karmaşık fistüller uygun şekilde ve etkin yöntemlerle tedavi edilmezse hastada gaz ve dışkı kaçırma sorunları ortaya çıkabilir.