Anasayfa / Genel / Anal Fistül Neden Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Anal Fistül Neden Olur, Tedavisi Nasıl Yapılır?

Anal fistül, cilt ile kalın bağırsağın son kısmı arasında iki ucu delik boru şeklinde meydana gelen kanaldır. Perianal fistül ya da makat fistülü olarakta adlandırılır. Bağırsağın son kısmında bulunan dışkı bu borunun iç deliğini de kirletir ve dış delikten sürekli iltihaplı bir akıntı söz konusu olur.

Anal Fistül Tedavisi

Boru şeklinde ki fistül kanal haline getirilir ya da tamamen çıkarılır. Çıkarılan yol açık bırakılır. Meydana gelen yara 3-4 ay içerisinde kapanır ancak bu kişinin sosyal hayatını olumsuz yönde etkilemez.

Anal Fistül Neden Olur?

Anüste, nemlenmeyi sağlamakta olan 5-6 adet tükürük bezine benzeyen salgı bezi mevcuttur. Dış salgı deliğinin tıkanması söz konusu olduğunda salgı doku içinde birikir ve bu tekrarladığı taktirde apse meydana gelir. Meydana gelen apse başlangıç aşamasında cerrah tarafından tedavi edilmediğinde kendiliğinden patlar. Apse patladığında apse iyileşir ancak bağırsaktan sürekli kirlendiği için kanal oluşur. Makat fistülleri %99 olasılıkla makatta meydana gelen apseler neticesinde görülür. Diğer oluşum nedeni ise seyrekte görülse anüste meydana gelen travmalardır.

Makat Fistülü Nasıl Anlaşılır?

Makat kenarında pis kokan akıntı söz konusu ise ve akıntı olan bölgede ciltten hafif kabarık ve kanamaya sebebiyet veren çıkıntı varsa anal fistül olma ihtimali büyüktür. Sürekli tekrarlayan apseler, ağrı, kanama ve kaşıntı da söz konusu olabilir.

Fistül Çeşitleri

Fistül basit (inkomplike) ve karmaşık (komplikle) olmak üzere ikiye ayrılır. Makat kasları ile alakası olan fistül tipi basit yani inkomplikedir. Karmaşık olan tip ise komplikedir. Görülen fistüllerin %90’ı inkomplike olup %99 oranında tedavi başarısı vardır. Tedavi ardından dışkı tutamama olasılığı için yok denilebilir. Ancak karmaşık olarak adlandırılan fistül kendi içinde bir çok çeşide ayrıldığı gibi tekrarlaması söz konusu olabilir. İyileşmeme ihtimali ise %50 oranındadır. Karmaşık fistüller uygun şekilde ve etkin yöntemlerle tedavi edilmezse hastada gaz ve dışkı kaçırma sorunları ortaya çıkabilir.

Yazar: Op. Dr. Seher ŞİRİN

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunu olan Op. Dr. Seher ŞİRİN 1986 yılından bu yana genel cerrahi uzmanı olarak hizmet vermektedir. Kıl dönmesi, hemoroid ve anal fissür gibi makat hastalıkları yanı sıra nasır, siğil ve ben tedavileri uygulamaktadır.

51 Yorumlar

1. Hocam Merhaba 20 yaşındayım 1 kere apse fistül ameliyatı oldum doktorum kanali göremediğini soyle di. Şuanda ağrı ve akinti oluyor. Kanal olduğu halde görmezmi ilk sorum bu hocam. Bide fitül derin demişler idi ne yapmam gerekir?

• Muayene etmeden yorum yapmak zor, gelirseniz muayene ile değerlendirip en uygun yöntemle tedavisini yapabiliriz

2. Hocam cok tesekkur ederim cok sagolun

3. Hocam merhaba kabizlik kaynakli makat catlagi ameliyati oldum teshiste kabizlik yazmasi gerekiyo mu yazmassa herhangi bl sikinti olir mu slzce is yeri icin.tesekkur ederim

4. Hocam fistul hastalığım var lazer yolu ile tedavi ne kadar ücreti hiçbir sosyal güvencem yok o yüzden fiyatını öğrenmek istiyorum lütfen acil cevap verin saygılar

• merhaba Onur
      her fistül laserle tedavi edilemez,basit fistüller laserle tedavi edilebilir,muayene ile değerlendirmeden ücret bilgisi vermek doğru değil

5. Hocam bu teşhis normal mi sizce bunu öğrenmek istiyorum

6. Hocam makat çatlağından ameliyat oldum teşhiste hemoroid anal fissür kronik ve anal fistül yazıyordu insanlar bu durumu farklı algılarlarmı acaba

7. Hocam merhaba komşumuz birkaç ay önce anal fistül geçirdi şimdide annem geçiriyor bu hastalık bulaşıcı mıdır?

8. Merhabalar
    Anal kondilom rahatsızlığım olduğundan supheleniyodun. Teşhis ve tedavi yöntemi nedir ?

• muayene ile tenı konulabilir.gelirseniz muayene ile değerlendirip RF ile tedavi edebiliriz.kondilom tedavisinde en uygun yöntem RF dir.çevre doku hasarı minimal olduğu için iyileşme hızlı olur

9. 3 yildir kısır döngü içerisinde şiddetli ağrılı tuvalet ihtiyacı duyuyorum.yediklerime dikkat etmez.isem 3.4 ayda bir tekrarlıyor dışkılama sırasında ve sonrası ağrım saatlerce sürüyor.(Anal fissür da az miktarda çamaşırımı kirletmeyecek kadar akıntıya sebep olurmu)

10. Merhaba. Ben de herhangi bir akıntı kanama kaşınma ishal kabız vs durum yok. Fakat 2 gündür makat kısmında ağrı olmakta. Bitkisel yöntemle veya başka bir yöntemle ağrıyı dindirme olanağı var mıdır ?

11. Anal fissür-fistül ameliyatı sonrası denize girilebilir mi?

12. Atilla hocam 3 defa anal apse ameliyat oldum sonra anal fistül teşhisi kondu çok çekiniyorum ameliyatdan dışkı kaçırma olurmu yaklaşık bi yıldan beri makat yarası geçmiyor ne önerirsiniz saygılarımla kolaylıklar dilerim

13. Hocam anal fistul ameliyati kac dakika suruyor

14. Merhaba hocam
    Benim yaklaşık 1 aydır makatımda şiddetli bir ağrı var sadece dışkılama esnasında değil sonrasında yürürken ve otururkende anal fissür teşhisi kondu ilaçlar verildi ama hala bir değişim yok rekroskopi ile de bakıldı biley çıkmadı en son Mr çekildi ora da evre 1 anal fistül çıktı ama akıntı falan yok ne olabilir fissürden başka ? Yada tedavi için öneriniz var mı ? Şimdiden teşekkür ederim.

15. Teşekkür ederim hocam yani ameliyat saydığınız hastalıklarda hemoroid toromboze anal fussur hastaliklarin tesisi konulduğunda gerkiyormu veya bu hastalıkların ilaç ile tadavisi mümkün mü

16. Merhabalar hocam makat içersinde yani anal bölgede siyah sivilce kadar bir büyüklükte şişlik var yaklaşık bu rahatsızlığımi 20 gün oluyor ilk başlarda lavobaya giderken yanma hissi oluşuyordu şuan herhagibi bir belirtisi Yok ama halen şişlik giderk büyüyor ve bu konuda yardımcı olursanız sevinirim

• muayene ile değerlendirmek gerekir.hemoroid,tromboze hemoroid yada anal fissürünüz olabilir,değerlendirilmeli

17. iyi günler hocam tuvaletimi yaparken makatımda kesik gibi bir acı duyuyorum anal fistülden şüpheleniyorum nasıl tedavi olabilirim

• şikayetiniz anal fissüre benziyor,size en yakın kliniğimize gelirseniz muayene ile değerlendirip tedavinizi planlayabiliriz

18. Merhaba hocam makatimdan sürekli sarı renkli akıntı geliyor koku yapiyo iç çamaşırını sürekli pisletiyor.ameliyatsiz kurtulabilirmiyim

19. merhabalar makatımdan sürekli akıntı geliyor pis kokulu sarı renkli iç çamaşırımı pisletiyor günlük yaşantımı etkiliyor.tedavisi ve ücreti nedir?

20. Marhaba bende fistül hastalığı mevcut ameliyatsız cüzün varmıdır acaba bilgilerinize ihtiyacımız var saygilar