Basur memesi ve makat bölgesindeki diğer şişlikler genellikle “meme” kelimesi ile tanımlanır, muhtemelen hayvanların meme başına benzediği için böyle bir tanımlama yapılmıştır. Öncelikle buradaki çıkıntı şeklindeki şişlikleri yani meme olarak tanımlanan yapıları ele alalım.

Makattaki Geçici Şişlikler (bunlar kendiliğinden ortaya çıkar ve kendiliğinden eski haline döner)
– Anal hematom (makatta pıhtı toplanması)
– Tromboze hemoroid (hemoroidin içinde kan toplanması- boğulmuş basur)

Makattaki Şişlikler (bunlar tedavi edilmedikçe kalıcıdır)
– Dış basur
– 2. Ve daha ileri derecede iç basur
– Sentinel tag (makat çatlağında ortaya çıkan şişlik)
– Polip (derideki et benlerine benzer çıkıntılar)
– Siğil (kondilom, makat siğili)

Hemoroid dışındakileri anlaşılır ve kısa şekilde alınıp sonra hemoroidle ilgili kısım ayrıntılı ele alınacaktır.

Anal Hematom

Fazla ıkınmaya bağlı olarak anüs  bölgesindeki küçük damarların yırtılması sonucu deri altına kanama olur. Deri altındaki basınçla damar içindeki basınç eşitlenene kadar kanama devam eder ve sonunda durur. Kanama durduktan bir süre sonra buradaki kan pıhtılaşır. Alışık olunmayan basınç oluştuğu için ağrı olur. Pıhtının büyüklüğü mercimek kadar olabileceği gibi portakal kadar büyük de olabilir. Ağrı büyüklükle paraleldir. Cerrahların bile çoğu basurla karıştırır. Basurla hiçbir ilişkisi olmayan ve kendiliğinden düzelen bir durumdur. Ağrı çok şiddetliyse içindeki pıhtı alınarak rahatlama sağlanabilir.

Tromboze Hemoroid

Anüsün dışında olan dış hemoroid memeleri veya iç hemoroid memeleri normalde varken ve küçük olduğu için hastayı rahatsız etmezken tuvalette çok şiddetli ıkınmaya bağlı olarak bu memelerin içine kanama olarak ileri derecede şişip çok şiddetli ağrıya neden olabilir. İçerdeki pıhtı boşaltılarak rahatlama sağlanabilir, dokunulmazsa dagünler içinde ağrı, haftalar içinde şişlik kaybolur ve eski haline döner.

Sentinel Tag

Makat çatlağına bağlı olarak gelişir, çatlak iyileştiğinde kendiliğinden biraz küçülür ama kalıcıdır. Fissür iyileştikten sonra basit bir girişimle alınabilir. Estetik dışında sorun yaratmadığı için kalmasında sakınca yoktur.

Polip

Et benlerinin alındığı gibi ameliyatsız yöntemler radyo frekans veya koter ile alınabilir. Küçük bir ameliyatla da alınabilir. Basit bir girişim olduğu için sosyal yaşama ara vermeden tedavisi yapılabilir.

Siğil (Kondilom)

Viral yani çok hızlı bulaşan bir hastalıktır. Sıklıkla cinsel ilişkiyle bulaşsa da ilişki olmadan da bulaşabilir. Kişinin kendinden kendine ve yakın çevresine bulaştığı için fark edildiği anda tedavi planlanmalı, ertelenmemelidir. Tedavisi radyo frekansla yapılır. Çok sık tekrarladığı için çok yakın takip gerektirir bu sebeple tedavi araştırılırken takip ayrıntılı şekilde konuşulmalıdır.

basur memesi neden olur

Basur Memesi Neden Olur?

Dış basur memelerinin oluşum nedeni şöyle izah edilir; fazla ıkınmaya bağlı olarak deri altında kan toplanır ve deride genişleme olur. Zamanla bu defaatle tekrarlarsa deri her defasında biraz daha genişler ve memeler giderek büyür ve içindeki toplar damar ağı da genişleyerek bu büyümenin daha hızlı olmasına neden olur. Kanama yapmaz, şişmedikçe ağrı yapmaz, genel olarak estetik kusur dışında problem yapmaz. Eğer şikayet varsa bu durumda ek sorun olması beklenir. İç Basur memelerinin oluşumunda yine ıkınmak önemli sebeptir ancak bunun yanı sıra genetik yapı yani ailesel yatkınlık, beslenme, meslek, dışkılama alışkanlığı gibi farklı nedenler de sayılabilir. 1.- 2.- 3. Ve 4. Dereceleri vardır. Derece büyüdükçe ilerlemeyi ifade eder. Kanama, kaşıntı, ağrı, memelerin dışarı çıkıp girmesi gibi şikayetlere neden olur.

Basur Memesi Kaç Tane Olur?

Basura gelen atar damar 3 tanedir, Mercedes işareti gibi 3 farklı açıdan gelir, bu atardamarlara paralel toplardamar ağı da vardır. İşte bu damarların olduğu kadranlarda memelenmeler olur. Genellikle 3 kadranda 3 meme olur ancak tedavi geciktirilirse bu 3 şişlik yanında ve yakınlarında daha küçük başka memeler de oluşabilir.

Basur Memesi Nasıl İner?

Normaldeki gibi duruyorsa bu şişlik inmez farklı yöntemlerle alınması gerekir. Eşer normaldeki durumu farklılaşıp şişti ise bu durumda tromboze hemoroid düşünülür. Tromboz olduğu durumda ciddi ağrı olur. Ilık su oturma banyosu, yüzüstü istirahat ve bu bölgesel uyuşturma etkisiyle ağrıyı azaltan Anuflex Merhem, Daflon, Doxium gibi tabletler şişliğin inme süresini kısaltır.

Dış Basur Memesi Kendiliğinden Geçer mi?

Dış basur memesi bir tür deri kıvrımıdır ve onlarca yıl içinde oluşur. Barlığı estetik dışında hiçbir şikayete neden olmaz. Fazlalık doku olduğu için doğru teşhis konduysa kendiliğinden, ilaçlarla veya kremlerle geçme ihtimali yoktur.

Hastalar veya bu konuda tecrübesi olmayan doktorlar dışardaki her şişliği dış basur gibi değerlendirip çeşitli tedavi önerirler oysa makat dışında şişliğe neden olan ve kendiliğinden düzelebilen bir çok hastalık vardır. Anal hematom, makat apsesi gibi dış basurla karıştırılan hastalıklar kendiliğinden veya ilaçla düzelir.

Basur Memesi Patlatılır mı?

Normal şartlarda boşaltmanın ya da patlatmanın hiçbir etkisi olmaz, bilakis iltihaba neden olabilir. Pıhtıyla dolarak şiştiği dönemde ağrı çok şiddetlenir, gerek şişliği gerekse ağrıyı azaltmak için bu pıhtı boşaltılabilir. Boşaltma işlemi steril şartlarda ve usulüne uygun yapılmalıdır yoksa daha ciddi sorunlara neden olabilir. Evde patlatmak doğru bir yaklaşım olmaz ama sülük yapıştırarak pıhtının boşaltılması ağrıyı azaltabilir.

Basur Memesi Patlatılırsa Ne Olur?

Uygun şartlarda yani klinik ortamında patlatılırsa ağrıda ciddi azalma olur ama doğru olmayan şartlarda patlatılırsa iltihaba, apseye daha doğrusu basurdan daha ciddi sorunlara neden olunabilir. Patlatmak yerine ağrı kesici tablet, ılık su oturma banyosuz, Anuflex Merhem gibi uyuşturma etkisi olan ilaç kullanmak daha mantıklı olur.

Hemoroid Memeleri Kaşıntı Yapar mı?

Evet özellikle dış hemoroidler sıkça makatta kaşıntıya neden olur, içerde olanlarda kaşıntı daha az da olsa rastlanır. Kaşıntı orta düzeylerdedir, çok şiddetli kaşıntı varsa anal dermatit gibi hastalıklar düşünülmelidir.

Basur neden olur ve nasıl tedavi edilir konumuzu incelemenizi öneririz : https://www.ideaklinik.com.tr/hemoroid-basur/